Aktualności

Drugi dworzec kolejowy w Redzie?

Czy Reda potrzebuje nowego dworca? Startują konsultacje społeczne, na temat przyszłości terenów w okolicy ul. Gniewowskiej.

O konieczności budowy nowego dworca mówiło się już w latach 80 ubiegłego wieku. Było to związane z budową elektrowni atomowej i nowych osiedli na terenie Redy. Pomysł upadł wraz z przerwaniem prac budowlanych w Żarnowcu. Teraz miejscy planiści w związku z przygotowaniami do modernizacji przez PKP linii kolejowej 202 oraz 213, chcą poznać opinię mieszkańców na temat ewentualnej budowy drugiego dworca kolejowego w okolicy ul. Gniewowskiej. Jak podkreślają urzędnicy, nie oznacza to, że taki obiekt powstanie w najbliższym czasie. Plan miejscowy pokazuje jak dana przestrzeń może wyglądać za kilka, kilkanaście lat. Nie wskazuje dokładnej daty powstania zabudowy, kosztów ani wykonawcy.

Drugi dworzec kolejowy w Redzie? 1

Teren objęty sporządzaniem zmiany ustaleń planu miejscowego położony jest w rejonie rozjazdu kolejowego linii 202 i linii 213 położonego pomiędzy ulicami Gniewowską, Rzemieślniczą i Drogowców. PKP S.A. jest w trakcie opracowywania projektu pn. „Dokumentacja przedprojektowa modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”. Przewiduje ona rozbudowę torowiska w kierunku Wejherowa. W związku z tym badana jest możliwość budowy dworca kolejowego na wskazanym terenie. Nowy dworzec miałby stać się miejscem przesiadkowym dla pasażerów SKM na linię 213 w kierunku Helu.

Miastu zależy na opinii mieszkańców. Świadczy o tym organizacja wielu spotkań z mieszkańcami, a nawet „spacer badawczy” podczas którego na miejscu będzie można wyrazić swoją opinię.

Mieszkańcy mogą uczestniczyć w konsultacjach wypełniając elektroniczną ankietę, lub pobrać ankietę do wydruku i dostarczyć do Biura Obsługi Interesanta w godzinach funkcjonowania Urzędu Miasta w Redzie. Termin przyjmowania ankiet to 14 czerwca 2017.

Odbędą się także spotkania konsultacyjne oraz debata 21 czerwca, godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 6, ul. Gniewowska 33.

Spotkania konsultacyjne:
10 czerwca 2017, Park Miejski przy amfiteatrze, w godzinach 20:00-22:00
11 czerwca 2017, przy kościele pw. Wniebowzięcia NMP i św. Katarzyny Aleksandryjskiej, w godzinach 8:30-11:00
18 czerwca 2017, przy kościele pw. św. Wojciecha, w godzinach 9:30-11:30
19 czerwca 2017, spacer badawczy, start przy rondzie przy ul. Gniewowskiej o godzinie 16:30

redakcja

Masz dla nas newsa? napisz redakcja@moja-reda.pl lub zadzwoń 794 040 777

38 komentarzy

Tutaj napisz swój komentarz

  • Nie, no po co Redzie dworzec? Niech jest tam przychodnia a bilety kupuje się w budce na zapiekanki…

    • To właśnie po kolei. Mogliby najpierw zajac sie torem, a potem jak juz bedzie normalny przejazd pociagiem to moge sie brac za dworzec… niewiem dla mnie to logiczne. A oni zabieraja sie od d..py strony XD

      • Nie od d..y! Miasto nie buduje torów, mylne jest też słowo dworzec zamiast przystanek. Jednak jesli Reda chce kiedyś pomyśleć o P&R to poyrzebne jest miejsce, którego brak przy pozostałych trzech przystankach w mieście. Dlatego teraz trwają konsultacje, aby w przyszłości(o ile jeszcze nas jakaś czeka) móc to zbudować. A torami niech się pekape zajmie.

    • Patrycja Piotrowska nie zgodzę się, miasto chce wiedzieć czy dworzec będzie potrzebny, zanim zacznie się budowa nowego toru, by przyszłościowo zaprojektować budowę.

    • Moja Reda
      Przyszlosciowo to ja bede leciec do pracy na dronie. :/ a ten drugi tor jest potrzebny na kilkadziesiat lat wstecz. Wiem bo codziennie jade i wracam wscisku ktorego nawet puszki nie widzialy. A ja jeszcze są jakies grupy szkolne. To nie ma mozliwosci wejdcia do swojej stalej wybranej skm. Zabieracie sie za to naprawde od zlej strony bo ludzie od lat naprawde LAT czekaja na wiecej skmemek w strone wejherowa. Zwlaszcza, ze ludzi i atrakcji przybywa a skm od lat jezdza tak samo. Masakra

  • Ps…. moze z
    Najpierw skoro juz cos planujecie to zrobic porzadny, solidny i calkowity remont peronu drugiego i tunelu(mowie o morderczych kafelkach) i zbudowanie toru drugiego przy okazji?.
    Bo oto doprosic sie nie mozna odkad podrozuje skm a pewnje i wczesniej od 15lat?

  • A ja uważam że bardziej Redzie jest potrzebna lepiej rozwinięta komunikacja autobusowa niż dworzec.Jak bedzie więcej lini autobusowych do do dworca będzie łatwiej dojechać a nie 3 linie które prawie godzinowo odjazdy nachodzą sie na siebie.

  • nie wiem jaki idiota to pisał, ale drogi adminie, popukaj sie w glowie. reda ma juz dwa dworce. to byłby trzeci.

    • Proszę Pani, jest Pani w głębokim błędzie, dworzec mamy JEDEN, a do tego dwa przystanki Rekowo i Pieleszewo. Gdyby liczyć przystanki kolejowe, jak to Pani zrobiła jako dworce, to był by czwarty dworzec. 😉 Pozdrawiamy serdecznie

  • Myślę, że przystanek jest jak najbardziej potrzebny. Bardzo mocno przybliży do Trojmiasta Ciechocino, Betlejem, Rekowo i tamte strony. Dużo łatwiej dojść na nogach w późnych porach wieczornych i nocnych w to miejsce, zamiast zasuwać taki „hektar drogi” na dworzec główny.

  • Oczywiście,że drugi dworzec jest potrzebny! Przede wszystkim dlatego,że aktualnie szybko rozwija się dzielnica Ciechocino, Betlejem czy ulica Długa. Pełno budynków mieszkalnych powstaje w tych rejonach i ludzi przybywa ❤

  • Błędne założenia.
    1)Potrzebne są dwa dodatkowe tory dalekobieżne oraz podniesienie prędkości przez SKM między Rumią-Redą-Pieleszewem-Śmiechowem. To skróci czas dojazdu do trójmiasta i Wejherowa oraz z powrotem.
    2) Z Buczka autobusy rano i popołudniu powinny jeździć bezpośrednio na dworzec oraz z dworca a nie przez Łąkową za symboliczną złotówkę lub za darmo dla mieszkańców. Tak samo powinny wyglądać bezpośrednie połącznie autobusowe z Łąkowej czy Rekowa, Ciechocina na tych samych warunkach. To zdecydowanie zmniejszyło by ruch samochodów oraz pozwoliło ograniczyć koszt związane z budową nowych parkingów. A mieszkańcom zaoszczędzi kosztów związanych z eksploatacją samochodów
    3) W Pieleszewie przydało by się zbudować porządny praking park and ride oraz zorganizować płączeni autobusowe z 12 Marca.
    4) Z Buczka piechotą jest 10 do 12 min spacerem na pociąg, z Łąkowej ok 10 – 15 min dłużej, zatrzymywanie pociągów co chwila wydłuża czas jazdy, jest nieekonomiczny i nie ekologiczne. Pociąg to nie tramwaj.

  • Błędne założenia.
    1)Potrzebne są dwa dodatkowe tory dalekobieżne oraz podniesienie prędkości przez SKM na linii PLK między Rumią-Redą-Pieleszewem-Śmiechowem. To skróci czas dojazdu do Trójmiasta i Wejherowa oraz z powrotem.
    2) Z Buczka autobusy rano i popołudniu powinny jeździć bezpośrednio na dworzec oraz z dworca a nie przez Łąkową za symboliczną złotówkę lub za darmo dla mieszkańców. Tak samo powinny wyglądać bezpośrednie połącznie autobusowe z Łąkowej czy Rekowa, Ciechocina na tych samych warunkach. To zdecydowanie zmniejszyło by ruch samochodów oraz pozwoliło ograniczyć koszt związane z budową nowych parkingów. A mieszkańcom zaoszczędzi kosztów związanych z eksploatacją samochodów
    3) W Pieleszewie przydało by się zbudować porządny praking park and ride oraz zorganizować płączeni autobusowe z 12 Marca.
    4) Z Buczka piechotą jest 10 do 12 min spacerem na pociąg, z Łąkowej ok 10 – 15 min dłużej, zatrzymywanie pociągów co chwila wydłuża czas jazdy, jest nieekonomiczny i nie ekologiczne. Pociąg to nie tramwaj. 5) Potrzeba wyremontować porządnie obecny dworzec i doposażyć m.in. o udogodnienia dla niepełnosprawnych, o toaletach nie wspominając (XXI wiek?) 6) Na części torów (bocznicy) nie używanych już przez Prefabet można by zbudować mały peron dla SKM. Możliwe by było zwiększenie ilości pociągów rozpoczynjących i kończących swój bieg w Redzie a nie w Rumii. 7)Władze miasta powinny dojść do porozumienia z Samorządem Wojewódzkim aby część połączeń z Helu kończyła bieg w Redzie na przystosowanym do tego torze (który jest od dawien dawna a już od dawna nie używany). Tym samym można by zwiększyć ilość połączeń z Półwyspem, a połączenia te powinny być skomunikowane z pociągami SKM w obie strony np. czas przesiadki między 5 a 10 min, w cenie jednego biletu. To dało by dodatkową możliwość mieszkańcom Redy Rekowa Dolnego oraz mieszkańcom z poza Redy na lepszą komunikację zbiorową.

  • W planach nie jest dworzec lecz peron na linii kolejowej 250 (SKM), którą zamierzają przedłużyć z Rumi do Wejherowa.

  • A ten stoi i co?Pozostała tylko nazwa! Kasy gdzie? no bo nie na dworcu! Więc po co?? Więcej autobusów z dojazdem na obecny dworzec z odległych dzielnic i modernizacja obecnych peronów, czyli dostępność dla inwalidów i wózków z dziećmi, tunel (graffiti tak- ale nie takie maszkarony), dodatkowe tory. I KASY Z POCZEKALNIĄ NA DWORZEC!

  • Mieszkam na osiedlu Buczka i ten dworzec nie jest tam potrzebny. Korzysci to nie przynisie tylko wiecej strat. Stary dworzec zmodernizowac.

  • Czy nowy dworzec oznacza likwidację obecnej stacji „Reda”, czy chodzi tylko o dodanie przystanku? Potrzebny to jest na pewno podjazd dla wózków!

  • Na wstępnie chciałbym odwołać się do osób które tak ochoczo się wypowiadają o tym jak to dodatkowy przystanek jest zbyteczny. domyślam się że nawet nie korzystacie z kolei SKM i nie „spacerujecie” codziennie tych jak to się wypowiadacie 25 min z łąkowej, 15 min z Buczka itd. łatwo patrzeć na liczby i minuty, których się nie odczuwa.
    Typowe polskie = jak ja nie potrzebuje to nie potrzeba.

    Kolejna sprawa do Pana pod tytułem Błędne założenia – pierwsza bzdura pt autobus z fenikowskiego do stacji pieleszewo, ewidentnie nie był nigdy na stacji pieleszewo bo tam wjechać samochodem nie jest ciekawie a co dopiero mówić cokolwiek o autobusie, ale zostawmy ten fakt bo nie o tym mowa.

    Jeżeli ktokolwiek z Państwa zada sobie trud i zerknie na mapę redy choćby na Google maps, to zobaczycie ze stacja Reda jest ulokowana daleko od centrum, rozbudowa miasta na przestrzeni lat, zdecydowanie zmierzała tylko w jedną stronę oddalając się od Dworca. Obecnie na potencjalny przystanek Który miałby znajdować się w wytyczonym czerwonym obramowaniem obszarze, uczęszczało by bardzo dużo mieszkańców Redy, takich jak Ciechocino, Rekowo, Osiedle Reda Park, Bloki przy ulicy Łąkowej, Spokojnej i pobliskich ulic, oraz obszar przy 12 marca, jak i ulic cechowej, ogrodowej, drogowców, a kończąc na mieszkańcach Buczka i okolic ulicy Gniewowskiej aż do cmentarza.

    Argument pt, ze pociąg to nie tramwaj, pozostawiam bez komentarza, albowiem, gdyby uprzejmy pan Błędne założenia kiedykolwiek korzystał z komunikacji SKM, wiedziałby ze na wzdłuż linii kolejowej przystanki rozlokowane są w podobnych odległościach, i na przykład stojąc na przystanku w chylonii widać peron na leszczynkach, oraz stojąc na leszczynkach, widać peron na grabówku, więc może niech zgłosi się pan do nich, o usunięcie jednego czy dwóch, to bedzie bardziej ” ekologicznie” ( nie wiem co to ma za związek ),

    Proszę nie wypowiadać się jak egoiści i nie zapominać o osobach niepełnosprawnych, oraz o Mamach z wózkami, wystarczy że na peron w obecnej stacji reda trzeba wnosić wózek ręcznie co i tak jest moim zdaniem dużym zaniedbaniem.

    Dobudowanie przystanku w redzie, na kształt tych w nanicach, śmiechowie, pieleszewie, jest dosyć prostą inwestycją, która jest do wykonania w relatywnie krótkim czasie.
    Prosze mnie źle nie zrozumieć gdyż jestem zwolennikiem dołączenia kolejnego toru na tej linii, ale wiem też jest to znacznie bardziej pracochłonna i czasochłonna operacja niż dodanie przystanku, ale wiem też ze takie plany są, gdyż przy budowie nowego wiaduktu kolejowego przy osiedlu buczka, pozostawiono miejsce na przerzucenie kolejnego przęsła z torami obok istniejących.

    Reasumując i tłumacząc niejako swój długi wywód, proszę o nie wstrzymywanie rozbudowy naszego pięknego miasta, oraz o nie hamowanie rozwoju komunikacji, w myśl zasady ” po co nam to „. jeszcze niedawno pamiętam jak ludzie mówili ” po co nam te stadiony ” lub trochę dawniej ” po co nam taka obwodnica trójmiasta ” która już dzisiaj nie daje rady….

    Pozdrawiam zwracając honor wszystkim uczestniczącym w dyskusji i dziękując za wasze zdanie,

    Zaniepokojony mieszkaniec Redy korzystający z komunikacji,