Nie daj się zgubić klientowi – projektujemy przyjazną przestrzeń sklepu

Odpowiednio rozplanowana przestrzeń sklepowa oraz atrakcyjne rozlokowanie produktów mogą znacznie wpłynąć na efektywność i wysokość sprzedaży. Tymczasem spora część sklepów stacjonarnych ma z tym problem. Jak temu zaradzić?

Marketingowi specjaliści są zgodni co do przełożenia wyglądu sklepu na sprzedaż. Duże znaczenie ma tzw. komunikacja marketingowa, a zatem ogół działań i percepcji konsumenta składający się na przygotowanie decyzji wyboru produktu oraz samą decyzję.

Uwolnienie przestrzeni

Klient mogący swobodnie poruszać się między sklepowymi regałami to klient zadowolony. Nie przytłacza go ścisk produktów, ich ilość na półce oraz brak czytelności cen. Niestety nie wszyscy mogą sobie na taki komfort pozwolić. Podstawowym wyzwaniem jest brak miejsca, aby w ogóle brać pod uwagę reorganizację przestrzeni sklepowej. Poza tym, napędzani konkurencją sklepów wielkopowierzchniowych przedsiębiorcy starają się na bieżąco powiększać swój asortyment. Rozwiązaniem może być reorganizacja sklepowych regałów, jakiej możemy dokonać wraz z salonem sprzętu przemysłowego AJ Produkty. W zależności od branży, można dostosować regały do asortymentu. Przykładowo regały na ubrania wiszące nie będą tak obszerne, jak standardowe konstrukcje przeznaczone na ciężkie pojemniki z farbami. Mniejsze sklepy nie są w stanie skutecznie konkurować na rynku bez wprowadzenia działań merchandisingowych. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni handlowej jest niezbędne, aby przyciągnąć klienta do konkretnego sklepu i móc przedstawić mu w pełni swoją ofertę.

Co przyciąga klientów?

Miejsce dokonywania zakupu powinno kojarzyć się klientowi pozytywnie, niemal z odwiedzeniem nowego, lepszego świata, który zaspokoi jego potrzeby. Jak taki świat wygląda? Przede wszystkim pozostawia klientowi swobodę. Badanie „Merchandising w małych i dużych firmach handlowych” wskazuje korelację układu przestrzeni na wrażenia wzrokowe, a co za tym idzie – decyzję zakupową. W wyborze pomaga znacząco oświetlenie ogólne oraz akcentujące. Lampy sufitowe, które znaleźć możemy w salonach z wyposażeniem biurowym firmy AJ Produkty, dzięki właściwie dobranej barwie i natężeniu światła mogą sprawić, że klient poczuje się bardziej zrelaksowany, a dzięki temu łatwiej przyjdzie mu nabyć dobra. Nawet takie detale jak lecąca w tle muzyka mają przełożenie na zainteresowanie klientów bądź jego brak. Ze statystyk ankiety „Merchandisign” wynika, że około 75% klientów preferuje sklepy, w których gra muzyka. Liczba nabywców wzrasta wówczas o 30%, a poziom sprzedaży – o 15–28%.

Powiększanie bez burzenia

Mniejsze oraz bardziej kompaktowe regały czy odpowiednie oświetlenie to najprostsze sposoby na uatrakcyjnienie sklepu. Niekiedy jednak, mimo usilnych starań przestrzeni brakuje. Wtedy prostą sztuczką mającą na celu wywołaniu poczucia przebywania w większym niż rzeczywiście pomieszczeniu jest umieszczenie na ścianach luster. Klient będzie miał wrażenie dodatkowej przestrzeni, chociaż w rzeczywistości będzie ona odbiciem. Pamiętajmy jednak, że obecność luster będzie wymagała dostosowania oświetlenia, aby odwiedzający sklep nie byli oślepiani przez lampy kierunkowe.

Produkt wyeksponowany

Jeżeli chcemy położyć nacisk na konkretny produkt dostępny w sprzedaży, dobrym rozwiązaniem jest wyeksponowanie go spośród innych. Za pomocą kosza paletowego albo kosza przemysłowego, jakie dostępne są w ofercie AJ Produkty możemy zwrócić uwagę klienta na niecodziennie zaprezentowany produkt, który atrakcyjnie oznaczony z pewnością zainteresuje bardziej, niż wciśnięty pomiędzy inne produkty. W każdym sklepie warto stosować wpływającą na klienta kolorystykę. Na ludzką psychikę działają zwłaszcza żółty (radość i wygoda), pomarańczowy (pobudzenie) oraz czerwony (silne pobudzenie). Badania Merchandisign z 2015 roku wskazują, że nawet kolorystyka podłogi determinuje do 15% wpływu na to, jak klient odbiera atmosferę sklepu.

Redakcja

redakcja

Masz dla nas newsa? napisz redakcja@moja-reda.pl lub zadzwoń 794 040 777

Dodaj Komentarz

Tutaj napisz swój komentarz

Bądź na bieżąco!

Zaprenumeruj newsletter!

Email marketing powered by FreshMail